Att må dåligt

När känslan kommer smygandes. Man sitter ner. Jobbar, sippar kaffe och går igenom mail. Inga direkta moln på himlen, förutom regnmolnen utanför. Så plötsligt! En lätt skakning. Komminikationsförmågan släpper lite. Likaså tankeförmågan. Sedan; ett trevanda halsont. Huvudvärk. En magisk trötthet infinner sig.

Visst vore det väl typiskt att bli sjuk efter semestern, men måste det alltid ske mitt i bokslutet?

Uppfräschning

Igår fick jag en rejäl genomkörning av ett trött och slitet sommarhår. Färg och toppar skulle piggas upp. Dryga två timmar senare skuttade jag ut i regnet såhär. Och trots att jag inte ser glad ut på bilden är jag faktiskt nöjd med Sheidas jobb. Erik såg - som vanligt - ingen skillnad.

Jobb(ig) dag

Idag var jag uppe med tuppen och det var än en gång kombinationen jetlag/hunger som väckte mig. Nu sitter jag med en nybryggd kaffekopp och scrollar igenom Internet och min mailkorg, som bestod av hela 82 nya mail. Det är inte svårt att gissa varthän den här dagen barkar. Bokslutsarbete för hela slanten. Men bara fram till 15.30 för då är det dags för ett mycket efterlängtat frisörbesök. Stay tuned!

Söndagsfirande

Sista dagen på semestern. Utanför fönstret är det hett, men grått, vilket förhoppningsvis gör det lite lättare att masa sig till jobbet imorgon. Innan det är dags att tänka i de banorna stundar dock försenat födelsedagsfirande med familjen. Hurra för lilla mig!

Bild från gårdagen när jag blev bjuden på försenad födelsedagslunch av Erik på Siesta. Aldrig tar firandet slut!

Back!

Efter att ha irrat runt i, och runt omkring, hemmet igår, gravt jetlagad, somnade jag äntligen vid sjusnåret. Vilket i sin tur innebar att jag vaknade klockan fyra i morse, pigg som en mört, hungrig som en varg.

Jag är glad att jag lyckades vända jetlagen till en fördel (vem vill inte vara morgonpigg?), men rädd att den ska spåra ur i fel riktning innan helgen är över. På måndag är det nämligen dags att börja jobba igen och då skulle det vara skönt att vara tillbaka på banan. Framför allt om det innebär att jag kan infinna mig på jobbet redan sju på morgonen.

Hemresa - försök nummer 2

Klockan är tio i fem på morgonen, och vi gör nu ett andra - tappert - försök att ta oss hem till Sverige. Om planen går enligt planerna landar vi halvåtta fredag morgon svensk tid. Håll tummarna!

Homebound?

Tidigt i morse checkade vi ut från hotellet ett stenkast från LAX för att tanka, lämna bilen och påbörja vår flygresa hemåt. Planen var att flyga direkt till Frankfurt, med en teknisk mellanlandning i San Fransisco, och därefter till Köpenhamn. Incheckade och klara såg vi att San Fransisco-planet var inställt, vilket fick oss att ana oro. Befogad oro. Det fanns inte ett enda plan som kunde ta oss till San Fransisco i tid, vilket naturligtvis även innebar att vi inte heller kunde flyga till Frankfurt eller Köpenhamn som planerat.

Efter att ha övervägt ett halvdussin mer eller mindre dåliga alternativ, som alla inkluderade ett kuskande över tre-fyra mindre amerikanska flygplatser innan resan över Atlanten kunde påbörjas, valde vi att få vår resa ombokad till ett tidigt flyg imorgon bitti istället. Detta var den lätta delen. Sedan skulle vi försöka få tillbaka bagaget.

För att hoppa i handlingen kan jag berätta att vi nu är installerade på ännu ett flygplatshotell med väskorna i tryggt förvar bredvid oss. Med dessa och en 60-dollarsmiddag i magen ligger jag nu och insuper det sista av LA. Men dagen var inte helt bortslösad. Ett besök på The Grove hanns med och nu är jag mer än redo att ge upp nomadlivet och spendera lite tid i hemmets lugna vrå. För en tid i alla fall.

Fontänen vid mysiga The Grove och Farmer's Market

Vilken skräll

Vår resa avslutades med en skräll - bokstavligt talat. Tjugo över tre vaknade jag av att huset i Marina del Rey hoppade till. Efter ett par sömndruckna minuter insåg jag att det måste ha rört sig om en jordbävning och efter ytterligare sömndrucket googlande fann jag att vi bara befinner oss 3 kilometer från epicentrum. Med en magnitud på 3,8 får den väl betraktas som ofarlig, men ändock märkbar. Är det här the real California experience? I så fall är jag nog redo att åka hem nu.

Stilla havet

Så nära ett dopp i Stilla havet jag kom när vi besökte Santa Monica Beach tidigare idag. "Tyvärr" var bikinin kvar på hotellet..

Sista anhalten

Nu har vi nått sista anhalten innan hemresan. San Diego. I samma stund som vi körde in i staden försvann solen bakom ett molntäcke och har inte visat sig sedan dess. Detta drar såklart ner betyget, men bortsett från det verkar det vara både mysigt och trevligt här.

Idag ska vi kolla in stadens beryktade zoo och kanske göra resans sista shopping. Imorgon kör vi tillbaka till LA och på onsdag väntas vår låånga hemresa. Jag kan inte säga att jag längtar.

That jacket

Den underbara Isabel Marant-jackan i skinn fanns kvar på Barneys. Om det blev ett köp? Det återstår att se till födelsedagen.

Lovely LA

Vi förlängde vår LA-vistelse med ytterligare en dag innan det bär av söderut med destination San Diego. Jag fullkomligt älskar Los Angeles. Här finns allt - och mer därtill. Dagarna flyger fram, trots att vi varken hunnit med stranden, shoppinggatan eller Universal studios. Jag skyller till stor del detta på de enorma avstånden.

Vad vi däremot har hunnit med är mången middagar, bergshiking, shopping och biobesök. I skrivande stund har vi precis avnjutit en sen proseccolunch vid poolen innan det vankas solnedgång och en sista middag i LA. Ljuvlig lördagseftermiddag.

Hollywood

Efter en utomordentlig middag på Cecconi's på Melrose tog vi oss en åktur i Hollywood igår kväll. Hollywood Blvd upp och ner. Sunset Blvd upp och ner. Absolut ingenting att se. Med tanke på den knappa tiden och hur lite vi hunnit med i LA hittills tycker jag ändå att det känns bra att inte behöva åka hela vägen dit igen.

Glittrande gatuljus, porriga nattklubbar och förföriska gatuflickor i varje hörn gjorde att stadsdelen mer påminde om Vegas än om den mysiga uppfattningen jag fått av staden utifrån Beverly Hills. Så nu gör vi som vi gör i Malmö; lämnar inte området vi bor i om det inte är absolut nödvändigt!

Så mycket..

.. att hinna med och så lite tid att göra det på. Jag vet helt enkelt inte var jag ska börja. Plötsligt befinner jag mig en tvärgata från Rodeo Drive med såväl lyxbutiker som lyxvillor inom räckhåll. Där skulle jag kunna gå och drälla resten av resan, men det skulle nog inte skapa mervärde för någon.

Nej, ett besök på Melrose, Universal Studios, Santa Monica och i Hollywood får det bli istället. Och lite drällande på Rodeo Drive..

Beverly Hills

Två dagar i pittoreska lilla Santa Barbara flög snabbt förbi och innan vi hann blinka var det dags att styra Forden vidare söderut - mot drömmarnas land. Nu har vi checkat in på Mr C. I Beverly Hills, där vi i skrivande stund väntar på bagaget med varsin Bellini i hand. Äventyren, Hollywoodskylten och alla kändisar väntar kring hörnet.

Bye bye, Big Sur!

Det är med sorg i hjärtat jag måste förlika mig med tanken på att vi ska lämna Big Sur och Ventana Inn idag. Det är så underbart här! Vi har gått skogspromenader, badat i heta japanska kar och ätit underbara middagar på Nepenthe. Mest av allt har vi dock bara kopplat av. I morse deltog jag även i den dagliga yogaklassen innan den formidabla, men kaliforniskt ekologiskt och nyttiga, frukosten intogs.

Om några timmar ska vi ut på vägarna igen. Denna gång med amerikanska rivieran - Santa Barbara - som nästa anhalt. Men först ett sista insupande av Big Surs natur och ett besök på Henry Miller library.

I badet

I badet med kaffe, bok, brasa och mobilt internet. Ventana Inn erbjuder verkligen ett smakprov av himmelriket.

Paradiset

Efter ytterligare timmar i vårt röda vrålåk nådde vi slutligen havet och de pittoreska orter som följer Highway 1. Ett par timmar söder om San Fransisco ligger Monterey, Carmel och Big Sur. Det ena vackrare än det andra. Vi fortsatte ett par miles till för att slå oss till ro på underbara Ventana Inn.

Jag, som trodde att det inte kunde bli bättre än Vegashotellet, är mäkta imponerad. Det här kan vara det finaste och mysigaste hotell jag någonsin bott på. All lyx man kan tänka sig och ändå granne med naturen. Med morgonrocken på ligger jag nu i sängen och beundrar utsikten, TV:n och brasan i den öppna spisen innan det är dags för att bege sig till hotellfrukosten och dagens aktiviteter.

Bränner vidare

Efter Vegas puttrade vi vidare genom helt fantastiska landskap hela vägen till Yosemite. Mil efter mil av öken, rancher, bergsområden och grönskande slätter nådde vi slutligen en helt otrolig naturupplevelse. Yosemite.

Inhysta bredvid en porlande bäck bara några kilometer från parken vaknade vi så nära naturen vi möjligen kunde komma. Dagen har spenderats i Yosemite Village med en promenad (eller hike som man säger här) till Yosemite Falls följt av klippklättring fram till vattenfallen. Därefter brände vi vidare mot kusten, där vi nu befinner oss och slappnar av efter några tuffa dagar på vägarna. Mer om detta imorgon!

Leaving Las Vegas

Äntligen lämnar vi den guldglittriga och artificiella staden i öknens mitt. Las Vegas passar säkert vissa, men jag är inte en av dem. Lyxiga hotell och överdriven glamour i all ära, men hettan i kombination med all vulgaritet blir helt enkelt för mycket för mig. En häftig upplevelse, men nu räcker det.

Strax ger vi oss ut på vägarna igen för att uppfylla Eriks önskan om mer öken och vildmarksliv. Death Valley och Yosemite står på agendan innan jag tar över planeringen och det blir kuststräckan för hela slanten!

Clooney och jag

Brad Pitt och jag. Vad har vi alla gemensamt? Jo, vi har - i likhet med miljoner, miljarder andra människor - stått vid fontänen utanför Bellagio och bevittnat vattenkonster. Coolt första gången, tröttsamt fjärde och så man byter sida på gatan den nionde.

Up in the air

Såhär glada var vi under gårdagens helikoptertur.

Höjdpunkt

Igår tog vi en helikopter från en kokhet stad ut till ingenstans. Och mitt i ingenstans uppenbarade sig fantastiska Grand Canyon. Dammar och vattendrag avlöstes av magnifika klippformationer och kilometervis av rödgul öken. På en av dessa klippor landade vi med helikoptern för att inta lunch och champagne i 45 - eller var det  47? - graders värme. Jag kan inte med ord beskriva hur vackert det var. Jag försöker säga det med två bilder från luften istället.

Roadtrippen har börjat

Idag har resan satt igång. Från Los Angeles tog vi oss igenom en väldigt het öken till ett ännu hetare Las Vegas.

Nu ligger vi och kopplar av på - vad jag tror kommer bli - resans finaste hotellrum. Vi ska förbereda oss för att göra stan, men för det krävs uppladdning i form av vila. Efter en dag på vägarna, med undantag för ett stopp på 50-talskrogen Peggy Sues diner i Ghost Town, blir man ganska utmattad. Men detta är inget som en kväll på strippen inte kan råda bot på.

Framme

Än så länge bara på LAX, men så snart staden vaknar till liv ska vi försöka röra oss vidare. Öknen och Las Vegas står då på menyn. Häng med!

På väg!

Första stoppet; Joe and the juice på Kastrup. Sen följer mellanlandningar i Frankfurt och Washington innan vi slutligen når kalifornisk mark. Om ca 20 timmar alltså.

Reakap

Så funkar äntligen mobilbloggen igen! Detta firar jag genom att lägga upp en bild på mitt reakap från Greta. 100% siden, 50% rea.

Sista rycket

Sista rycket innan semestern. Regnet står som spön i backen och jag gör mitt bästa för att frammana bilden av ett soligt Los Angeles i huvudet. Nu ska jag bara avsluta ett par praktikaliteter här och sedan går jag på semester. Smaka på det ordet. Semester. Världens bästa ord.

Semsterns första dagar kommer att bestå av AW, grillning och packning. Jag avskyr verkligen att packa. Är det något jag önskar att jag skulle bli bättre på i mitt nästa liv är det att packa. Just i det här fallet tror jag dock att less-is-more-tänket är bäst applicerbart.

Så tjoho. Nu rundar jag av fredagens arbetsdag. Nästa gången jag sätter foten på det här bygget är jag 29.

Uppgivenheten

Uppgivenheten förtär mig just nu. Om jag har längtat efter semester tidigare har jag aldrig varit här. Vad mer kan jag säga? Jag säger det med en bild.

Rastlösheten

Gårdagen utmynnade i en eftermiddag på stranden. Längst ned i Västra hamnen, bort från alla människor, på min favoritplats. Jag hade laddat med böcker och tidningar, fulladdad mobil och Ramlösa. Och vad händer? En känsla som jag inte haft på stranden på över 10 år infann sig. Rastlösheten. Jag läste en sida i boken, knäppte av några bilder på havet, solade ömsom mage, ömsom rygg, läste ett par sidor till och bläddrade i min tidning. Så höll det på. Tills jag helt sonika tröttnade, köpte jordgubbar och gick hem.

Så mycket för att längta efter lugn och ro.

Nedräkning

Sista veckan innan semestern! Ett sjuhelsikes bokslut i dagarna fem och sedan är jag game. Samt på väg till Land of the brave. Resan, som tidigare känts oerhört avlägsen, börjar nu närma sig med stormsteg och jag inser att det är en del att fixa. Hotell, visum, pengar. Det sista kan bli trixigast.

Om en vecka vid den här tiden är jag på väg till Kastrup. Bokslut och rapporter - ett minne blott. Men innan dess; bokslut och rapporter.