Östergötland

Efter att ha packat ner, packat upp, städat, donat, åkt tvåsiffrigt antal vändor till tippen och levt i totalt kaos större delen av sommaren insåg jag till slut att vi var tvungna att få en paus från flytthelvetet, men framför allt få lite miljöombyte. Jag surfade in på airbnb och efter några vändor i hela Sverige landade jag i Östergötland, närmare bestämt ett torp utanför Valdemarsvik. Nära hav, sjö, natur och med en helt rimlig resväg - och pris - bokade jag upp ett par nätter i slutet av juli. Stugvistelsen blev succé! Precis vad vi - en familj där bara två av sex har giltiga pass - behövde.

(null)

Vi anlände trötta, men nöjda, till den mysiga stugan mitt ute på landet. Där fanns till och med en fungerande TV, vilket är mer än vad vi har lyckats få in i lägenheten. 
 
(null)
 
Hedda gillade stuglivet - och mackor. Gillade inte att sitta i barnstol eller att hålla sig i skinnet.
 
(null)
 
Ingen älskar att bada som Alice. Här i havet strax utanför Gryt, Valdemarsviks skärgård, om jag förstått det rätt. Lugnt och skönt och folktomt. Och skön temperatur i havet. Precis som man vill ha det. 
 
(null)
 
Lunch i skuggan precis utanför stugan. Kossorna betade precis nedanför.
 
(null)
 
Det blev även promenader i omgivningarna. Landsvägar med kor, grönska och inte en bil i sikte - finns det något som säger svensk sommar mer än sådana här bilder?
  (null)

 
Det fick även bli en selfie på grusvägen. Det må se idylliskt ut, men i bakgrunden figurerade lata, klagande barn, bråk och flugor. Men mest idyll.

(null)

Det blev även en tur till underbart mysiga Söderköping. Vilken gullig liten stad! Det blev såklart glass på berömda Smultronstället. Vi skippade dock kön, som uppskattades vara tre timmar lång, och köpte glass i kiosken istället för att ta ett bord.

(null)

Vi avslutade vistelsen med att bada jättemycket i en sjö. Och hoppa från sjöns hopptorn. Tack Östergötland för magiska dagar! Vi kommer gärna tillbaka - och jag har redan börjat googla sommarhus exakt där i sedvanlig ordning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0