Februari

Med februari kom vinterkylan. Den riktiga vintern. Inte en skånsk, slaskig historia utan flera minusgrader och snö. Kanske inte enbart positivt, men jag var ändå lite glad över kylan å klimatets vägnar tills jag insåg att detta är en del av den globala upopvärmningen.  Polar vortex split. Den kalla luften över Arktis delar på sig när temperaturerna höjs och sprider sig hit. Typ. Så isarna smälter fortfarande och min klimatångest är intakt.
 
Men. Det betyder inte att vi inte har passat på att åka pulka och "njutit" av kalla vinterpromenader. Det är betydligt svårare att ta sig framåt i misstänkt halka och snömodd, men jag är glad att jag slipper cykla dryga sju kilometer enkel resa till jobbet då. En mindre stressig lunchpromenad ger betydligt mer energi. För att inte tala om hur skönt det är att komma in i värmen efteråt. Varm choklad och mustiga grytor är plötsligt befogat liksom min favoritbakelse, vars högtider närmar sig med stormsteg - fastlagssöndagen och fettisdagen.
 
Om två veckor är det sportlov och visst vore det kul om snön låg kvar - och eventuellt har tilltagit - till dess, men sedan får det gärna bli vår. Jag drömmer om den första vårsolen, pastelliga färger på kläderna och lite färg på mina vinterbleka kinder. För ett år sedan drog vi till Kanarieöarna såhär års, vilket - med facit i hand - var det bästa vi kunde göra. Vintern blev så mycket kortare, energidepåerna så mycket större och vi hann precis komma hem innan pandemin slog till på riktigt. Frågan är bara när - och om - nästa resa blir av. Det lär, enligt nya, dystra prognoser, inte bli än på ett tag.

(null)

Till och med vattnet har frusit på - något jag aldrig tror att jag har sett här tidigare. Såklart inget för den skridskosugne, men det finns det mindre dammar till. 

(null)

De har legat på hyllan i ett par säsonger, men i år är jag extra glad för mina varma boots från Inuikki. Välinvesterade kronor såhär i efterhand. Lätta att hoppa i - och ur, varma och mysiga. Även den långa dunkappan värmer gott. Tillsammans med en tjock mössa är detta plaggen jag lever i för tillfället. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0