Lucia

Av alla högtider i december är lucia min absoluta favorithögtid. Vanligtvis i alla fall. Det är mörker och mys, tänds ljus, goda bullar och fin musik. Samt tillräckligt lång tid kvar till jul för att stressen och post-juldeppen inte ska ha hunnit ifatt en än. I år blev det såklart lite annorlunda; vi fick inte titta på barnens luciafirande, men fick likt förbaskat baka lussebullar, titta på TV-firande från Jukkasjärvi och rota fram både krona och tillräckligt långt nattlinne till Alice. 

(null)

Det är viktigt att ha nybakta bullar lagom till lucia. Den första batchen, som vi bakade till första advent, är redan slut. Alice var en duktig, men inte speciellt tålmodig hjälpreda. 

(null)

På luciamorgon smög vi upp, tittade på luciatåg och julkalendern och åt sedan en stor och god frukost som avslutades med ovan nämnda bullar. Sedan var det dags för barnens aktiviteter. Ingen rast, ingen ro. 

(null)

Alices avdelning lussade för småbarnsavdelningarna dagen efter lucia. Det var en glad och uppspelt lucia, som gärna körde en repris framför granen på kvällen. 

Nästa år hoppas jag att allt är som vanligt och att vi kan få komma och titta på uppträdandena på plats igen. Det väntas även ett rejält baluns hoppas jag, då min syster som fyller 40 år (!!) då!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0