Sommar, sommar, sommar

Vilken sommar vi har! Värmerekord på värmerekord. Och trots att det är härligt med sol och bad och att man slipper "ta vara" på soltimmarna så kan jag inte låta bli att få lite ont i magen över vår jord. Det brinner i skog och mark, kreatur nödslaktas och klimathotet känns lite verkligare för var dag som går. Men. Utöver det har det naturligtvis varit underbart att kunna bada obegränsat, äta luncher och middagar utomhus och få damma av sommarklänningarna som vanligtvis har sin plats längst in i garderoben. Mindre härligt är de stekheta nätterna, bristen på AC i Sverige och det faktum att många av sommarklänningarna antingen fortfarande är för små eller inte särskilt amningsvänliga. Eller både och. 

Idag började Erik jobba igen och imorgon börjar barnen förskolan. Tillbaka till lite rutiner, vilket både känns välkommet och en smula vemodigt. Vår sommar har präglats av badstränder, lugn, ro och nu senast en road trip till min gamla hemstad Nyköping och därefter ett par dagar i Nynäshamns skärgård. En perfekt avslutning på en perfekt sommar. 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Bad i olika konstellationer. På bryggan hemma, i Viken, på Ribban och i Kämpinge. Skånska badplatser. 

(null)

Glass i stora lass. Helst varje dag. Här i spänd förväntan på underbara Strandtugg i Kämpinge. 

(null)
(null)

Middagar och fester har kanske inte avlöst varandra, men heller inte lyst med sin frånvaro. Till och med ett dop i Lunds domkyrka har hunnits med. 

(null)

Kusinerna växer och frodas. Och börjar eventuellt uppskatta varandra. 

(null)
(null)
(null)
(null)

Så blev det en road trip norröver. Höjdpunkten på resan? Mammas gamla hemstad. Där fanns både hotellsängar, fängelsehålor, glasskiosk och lekplats. Att jag inte uppskattade detta mer när jag bodde där. Men det gjorde jag nog. Minus hotellsängarna. Detta var min första hotellvistelse i Nyköping. Eventuellt inte sista. 

(null)
(null)
(null)
(null)

Slutdestinationen på resan var Torö i Nynäs skärgård. Underbara dagar med bad och lekkamrater för barnen och härligt häng för de vuxna. Sedan puttrade vi hem igen. Nu vill jag inte sätta mig i bilen förrän långt fram i höst. Om ens då. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0