Locket lyfts

Ingen har väl missat #metoo-kampanjen som har briserat i sociala medier de senaste veckorna. Man kan tycka vad man vill om hashtag-kampanjer, men just i det här fallet tycker jag att det är bra att det kommer upp till ytan. Toppen av isberget, i alla fall. En tredjedel av alla kvinnor har någon gång utsatts för sexualrelaterade brott och - vad det känns som - alla kvinnor av någon typ av övergrepp. Olämpligt tafsande, olämpliga kommentarer och olämpligt beteende. Av män. 
 
Att förringa det hela är ren idioti, att låtsas missförstå nästan lika illa. Den sistnämnda får väl ha vilka preferenser hon vill, men det är ju inte riktigt det kampanjen går ut på. Syftet är att lyfta på locket, riva fördämningarna och uppmärksamma vilket enormt problem detta är. Män, som har betett sig som svin, tagit för sig av kvinnors kroppar utan tillåtelse - eller skam i kroppen - kan förhoppningsvis inte fortsätta med det i samma utsträckning längre. Istället för att skylla på kvinnor kan väl män, som vet med sig att de inte klarar av att inte våldta en kvinna på grund av hennes klädsel, hålla sig hemma?
 
Jag hoppas att detta problem är mindre utbrett när det är dags för min dotter att växa upp. Och att hon klarar av att stå emot och säga nej. Gärna utrustad med tårgas och rakblad. Men framför allt vill jag uppfostra min son rätt. 

(null)

Än så länge små och oskyldiga. Samt vid ett sällsynt tillfälle av vänskap. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0