Herr Isakowitz skatt

En av fördelarna med att vara mammaledig och sitta och trycka i en amningsstol större delen av dagen är att man har tid att läsa. När telefonen och internet inte längre bjuder på underhållning eller uppdateringar vänder jag mig till böckernas värld. Boken jag har läst allra senast är bokklubbsboken Herr Isakowitz skatt. Rolig, sorglig, underhållande, fängslande och lättläst i ett. Den handlar om när författaren ger sig ut på en resa med sin far och sin son för att finna gammelfarfars nedgrävda skatt. Skatten som han enligt utsago begravde där innan han deporterades till koncentrationsläger. Sammanvävt med deras resa får man även följa övriga släktingars berättelser om hur de undslapp förintelsen. Och om hur deras vänner och släktingar i sin tur inte gjorde det. 

Kanske är det jag som är hormonell, men jag blev otroligt påverkad av dessa historier och livsöden. Ett så fruktansvärt kapitel i världshistorien att man nästan inte kan tro att det är sant. Stora delar av boken grät jag mig igenom, för att i nästa sekund småfnissa åt munhuggandet Danny - författaren - och hans pappa emellan. En klart läsvärd bok, framför allt för att vara en produkt ur vår bokklubb..


Bokklubbsboken, som lämnade mig med boksorg efter att sista sidan var utläst. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0