Härliga helg

En härlig dag på stan, bestående av bland annat lunch på omtalade La Bonne Vie och fastlagsbullar från Hollandia, avslutades med en kväll i biomörkret. Jag älskar att gå på bio. Det är en helt annan upplevelse än att titta på halvtaskig kvalitet hemma i soffan. Såklart!

Just ikväll var det Django Unchained som stod på filmmenyn. Tarantinos senaste rulle om slavhandeln i 1800-talets Amerika. Dåligt påläst om amerikansk historia som jag är hade jag inte kunnat ana exakt hur grym slavhandeln faktiskt var. Att slavarna var livegna och diskriminerade har jag ju förstått, men att de snarare behandlades som boskap än som människor, och att slavägarna fick göra som de behagade med sina ägodelar, har jag nog blundat för.

Jag förstår att Django tilldelats många Oscarsnomineringar och jag skulle bli förvånad om de inte lyckas knipa en statyett eller två. Leonardo di Caprio som skurk för första gången i filmhistorien är förmodligen en lågoddsare. Om jag skulle se om filmen om jag fick chansen? Svar nej. 2 timmar och 45 minuters slavhandel och prisjagande räcker gott och väl en gång. Hur bra filmen än må vara.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0