Kettlebells

För er som, liksom jag, tycker att det är lite trist att springa distans, men ändå vill få upp flåset i kombination med rejäl styrketräning är kettlebells att rekommendera. Kettlebells är ryska gjutgärnsvikter med handtag som utvecklades i Ryssland redan under 1700-talet. Den sovjetska armén använde dem som en del av sitt träningsprogram på 1900-talet, och sedan 40-talet har de använts i olika sportsammanhang och tävlingar.
 
Det är detta jag gillar med dem. Det känns så ursprungligt på något sätt samtidigt som man blir stark på ett bra sätt. För att inte tala om den magiska träningsvärken som uppstår efteråt. Jag fick träningsvärk i muskler jag inte ens visste att jag hade. Så om du har chansen; spring och testa! För som vi alla vet är ju trötta muskler glada muskler.
 
Se där ja. Historielektion och träningspepp i ett.
 
 
Förmodad ryss tränar med kettlebells i en annorlunda kostym.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0