Jag vill bli din hemmafru?

En ny - och helt ovetenskaplig - undersökning från familjeliv.se visar att unga kvinnor mest av allt drömmer om att bli hemmafruar. Proffstyckare förfasas över glamouriseringen, medan kristdemokraterna jublar över att unga kvinnor äntligen tycks veta vad de vill. Själv är jag inte förvånad. Det måste vara en motreaktion mot alla hårt arbetande 70-talister, som ska kombinera allt. Hämta barn, träna pilates, laga närodlat och vara styrelseproffs på en och samma gång. Ekvationen går inte riktigt ihop.

Tyvärr framstår ju inte alternativet som mer lockande och det får mig att undra hur frågorna formulerades. Vill du sakna egen inkomst? eller Vill du vara beroende av din partner för din dagliga försörjning? Förmodligen inte. För hemmafrulivet skiljer sig nog mycket från flärden i Desperate housewives. Tänk själv; Tristessen. Bristen på utmaningar. Ett liv utan innehåll och egenbestämmande. Barnpassning 24/7. En gullig dröm, men i verkligheten mer en återvändsgränd än en lösning.

Vad är då lösningen? Nanny? Deltidsjobb? Hemmaman? Jag är ett lika stort frågetecken som ni.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0