Höst

Så är september här. Första dagen på hösten. Poff. På universitet associerade jag ofta september med skolstart, men de senaste åren är det andra saker som hägrar i mitt minne när september nämns. Den här dagen för tre år sedan befann jag mig i Melbourne - en stad som förvisso kan ha fyra årstider på en dag, men som distinkt använder 1:a mars, juni, september och december som måttstockar för sina olika årstider. Första september markerade vårens ingång även 2006. Och varmt var det. Den första riktiga vårdagen firade vi med att gå på fest för internationella studenter, tema op shop chic. Tyckte väl redan då att det var ett lite märkligt tema, men fann en prickig 10-dollarsklänning i en lumpbod och festade in våren. Såhär i efterhand minns jag dock kvällen (ja, det mesta av den i alla fall!) med en gnutta sorg. Livet var så bekymmerslöst på den tiden. Skolan gick som på räls med minsta möjliga ansträngning, våren var på inmarsch, framtiden oviss och en spring-break-resa till norra Australien väntade runt hörnet. Den svenska höst jag vanligtvis associerade med september kändes mer än avlägesen.

För två år sedan var jag lyckligt pirrande och nervöst nyförälskad den här dagen. Jag lärde mig mer och mer om en person jag senare kom att älska och jag hoppade högt av förväntan var gång min telefon pep till. Förra årets första höstdag hjälpte jag Erik att flytta och idag sitter jag i Köpenhamn och hoppas att min kväll i denna statliga skrubb inte ska bli alltför sen. Sommaren må vara över, men jag kan inte låta bli att nyfiket undra vad hösten har i beredskap. Och att äntligen få shoppa härliga, ulliga koftor och snygga stövlar! Kul i ungefär en månad.



Härligt op shop chica 1:a september 2006, trots att det chica sedan länge är borta. Annabels jacka är OSLAGBAR, men den okände mannen är dessvärre inte utklädd. (Nej, JAG har aldrig sagt att aussies har stil, och JA, kameran lägger på 5 kilo...)

Trackback
RSS 2.0