En dag i taget-tankesättet

..är man tvungen att tillämpa i Flöng. För ren överlevnad. Men som grädde har nu även vintern nått Flöng. Det gör inte saken bättre. Skånsk (och även dansk) vinter gör å andra sidan sällan saker och ting bättre. Det är kallt och det är mörkt, men framför allt är det blåsigt. Huga!

För att mundra upp mig själv från mitt ständiga helvete tittade jag på debatt igår. Vilket program! Vilken glöd! Det handlade om klassresor (sociala sådana, inga för skolklasser) och den ständigt pågående klasskampen. Federley var där och representerade vettigheten, förnuftet och logiken, sedan var det ett helt gäng sossar som representerade det motsatta. Trots kacklet och bristen på struktur bjöds det på en mycket underhållande föreställning. Jag satt som klistrad. En förening med det klatschiga namnet Allt åt alla hade egna idéer om hur välstånd byggs. För att ständigt återkomma till klass. Personligen förstår jag inte vad det är de obsessar om. Har arbetarklassen svårare att ta för sig och utbilda sig? Möjligtvis har överklassen bättre utgångspunkt, men det är väl inget som säger att de per automatik får bättre betyg eller gör bättre ifrån sig på arbetsintervjuer. Nej, kom igen nu Allt-åt-alla, lämna den svenska avundsjukan och jante hemma nästa gång.

Trackback
RSS 2.0